Методичні рекомендації щодо організації дистанційної роботи педагогів закладу дошкільної освіти

Підготувала вихователь – методист Чайковська Л.М

Ситуація, яка склалася в світі заставляє нас працювати по-новому, оскільки 12 березня 2020 року в Україні було запроваджено карантин для всіх закладів освіти (відповідне рішення Уряд ухвалив 11 березня 2020 року). Згідно рекомендацій Міністерства освіти і науки в закладі дошкільної освіти передбачено дистанційний режим роботи, який ставить перед педагогами непрості виклики, а саме:

  • як організувати освітній процес в умовах карантину;
  • як сформувати плани роботи педагогів; 
  • яким чином звітувати; 
  • які форми та методи роботи використовувати, коли вихователь не може бути поруч з дошкільником.

Давайте детально розглянемо поняття, що пов’язані з дистанційним режимом роботи педагогічного колективу. Дистанційна робота - це така форма організації праці, коли робота виконується працівником за місцем його проживання чи в іншому місці за його вибором, у тому числі за допомогою інформаційно-комунікаційних технологій, але поза приміщенням роботодавця. Дистанційне навчання – форма організації і реалізації освітнього процесу, за якою його учасники (об’єкт і суб’єкт навчання) здійснюють навчальну взаємодію принципово і переважно екстериторіально. Тобто, аби організувати дистанційну роботу педагогічного колективу необхідно перш за все врахувати можливості учасників освітнього процесу з передбаченням ресурсу, яким можна буде користуватися для обміну інформацією між педагогами та сім’ями, моделі планів роботи та форм звітування. Тому, слід якомога активніше задіяти використання сайту закладу освіти з розміщенням у ньому інформаційних матеріалів та посилань на додаткові ресурси (відео, завдання, тести) та корисні ресурси для самоосвіти. 

План роботи — документ, що встановлює точний перелік намічених робіт (заходів), які повинні бути виконані. Отже, на час карантину слід мати індивідуальний план роботи кожному педагогу. В плані необхідно зазначати зміст роботи(робота з дітьми, з батьками, самоосвіта, організаційно-педагогічна тощо), термін та форму виконання (платформи та сервіси за допомогою, яких буде відбуватися взаємодія з учасниками освітнього процесу, а також сайти, якими можна буде користуватися для самоосвіти та формування завдань для дошкільнят/батьків). Завдання для дошкільнят повинні подавати всі спеціалісти в ігровій формі (вихователь, учитель-логопед, практичний психолог, музичний керівник, інструктор з фізичної культури, керівники гуртка). Важливо, при цьому організувати зворотній зв’язок з сім’ями вихованців, використовуючи різноманітні платформи, щоб переконатися, чи засвоїли дошкільнята запропоновану тему/завдання. . Тому, педагогам слід інформувати всіх батьків здобувачів освіти про особливості освітнього процесу в період карантину. Для цього необхідно створити закриті спільноти в соціальних мережах (Вайбер /Телеграм/ Фейсбук /Інстаграм) за визначеними спільно з батьками принципами організації груп та правилами спілкування, навчання. Інструментами спілкування в дистанційній роботі можуть бути електронна пошта, форум, чат, блог тощо. Але при здійснені відео – спілкування необхідно врахувати, що для дітей від 2 до 5 років встановлено ліміт ґаджетів - не більше однієї години екранного часу на день (не має значення, чи це мультик, чи гра, чи корекційне заняття, які ви підготували). 

Звіт педагога — письмове повідомлення про виконання певної роботи. Звіти бувають статистичні (цифрові) й текстові. Статистичні звіти пишуться на спеціальних, виготовлених друкарським способом бланках, текстові — на звичайному папері. При складані звітів педагогам слід вказувати посилання на підготовлені матеріали .Термін та моделі звітів визначаються наказом.

Для ефективної організації дистанційної роботи необхідно врахувати:

  1. Під час організації дистанційної роботи чітко дотримуватися нормативноправового забезпечення з цього питання. 
  2. З метою забезпечення організації освітнього процесу та виконання освітніх програм використовувати інструменти онлайн-спілкування та електронні ресурси й веб-ресурси, практикувати індивідуальні консультації та самостійне опрацювання матеріалу. 
  3. Інформувати всіх батьків здобувачів освіти про особливості освітнього процесу в період карантину.
  4. Для ефективного впровадження системи дистанційної роботи передбачити форми зворотного зв’язку з учасниками освітнього процесу. 
  5. Використати можливість сайту закладу освіти з розміщенням у ньому інформаційних матеріалів та посилань на додаткові ресурси (відео, завдання, тести) та корисні ресурси для самоосвіти.
  6. Створити закриті спільноти в соціальних мережах (Вайбер /Телеграм/ Фейсбук /Інстаграм) за визначеними спільно з батьками принципами організації груп та правилами спілкування, навчання. 
  7. Використовувати інструменти спілкування в дистанційній роботі відповідно до наявного системотехнічного забезпечення (електронна пошта, форум, чат, блог тощо).

Педагогічний глосарій :

  • Електронна пошта – це стандартний сервіс інтернету, що забезпечує передавання повідомлень, як у формі звичайних текстів, як і в інших формах (програмах, графіці, звуках, відео) у відкритому чи зашифрованому вигляді.
  • Форум – найпоширеніша форма спілкування педагогів один з одним та батьками. Кожний форум присвячений якійсь проблемі або темі. Модератор форуму реалізує дискусію чи обговорення, стимулюючи запитаннями, повідомленнями, новою цікавою інформацією. Програмне забезпечення форумів дозволяє прикріпити різні файли певного розміру. Кілька форумів можна об’єднати в один великий. 
  • Чат – спілкування користувачів мережі в режимі реального часу, засіб оперативного спілкування людей через інтернет. Є кілька різновидів чату: текстовий, голосовий, аудіовідеочат.
     Найбільш поширений – текстовий. 
  • Блог – форма спілкування, яка нагадує форум, де право на публікацію належить одній особі чи групі людей.